پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403
Menu

اخبار

جستجوی خبر

خبرخوان

رئيس اداره بازرسي فني شركت پالايش نفت تهران  خبر داد: سود بيش از ۵۰ ميليارد ريالي شركت پالايش نفت تهران از ربات ضخامت سنج

  • 21 فروردین 1401
  • 09:04
  • اخبار
  • 0 دیدگاه
  • 624 بازدید
  • Article Rating
رئيس اداره بازرسي فني شركت پالايش نفت تهران  خبر داد: سود بيش از ۵۰ ميليارد ريالي شركت پالايش نفت تهران از ربات ضخامت سنج

استفاده از ربات ضخامت سنج ديواره مخازن بيش از  50ميليارد ريال سودآوري براي شركت پالايش نفت تهران به همراه داشت.

◀️عبدالوهاب دليري رئيس اداره بازرسي فني شركت پالايش نفت تهران با اعلام اين خبر افزود: در سال های قبل و تقریبا در تمام مدت زمان انجام تعميرات اساسي و در سرویس قرار گرفتن واحد پالايشي، سنجش ضخامت دیواره مخازن با روش های سنتی انجام می گرفت. برای این منظور باید در اطراف مخزن مورد بازرسی داربست بندی اجرا می شد و سپس بازرس توسط دستگاه مخصوص، ضخامت دیواره مخزن را در چند نقطه محدود مورد سنجش قرار می داد.
پس از حادثه ای که برای مخازن پالایشگاه در خرداد ماه 1400 رخ داد، در جلسات برگزار شده در حضور مديريت ارشد سازمان، مقرر شد آماده سازي مخازني كه تعميرات اساسي آنها فرا رسيده و يا گذشته است توسط ادارات تعميرات انجام و ضخامت سنجي بازرسي فني صورت گيرد. با توجه به كمبود تجهيزات و زمان بر بودن اين فرايند استفاده از روش مكانيزه مد نظر اداره بازرسي فني قرار گرفت.

◀️وي ادامه داد: با عنايت به هدف استراتژيك شماره 7 نقشه حوزه هاي دانشي استراتژيك 64 گانه شركت پالايش نفت تهران تحت عنوان "شناسايي ، ارزيابي و تحليل روش هاي كاهش هزينه هاي عملياتي " و با توجه به زمان بر بودن و هزينه بالاي ضخامت سنجی سنتي و همچنین تعداد زیاد مخازن موجود در پالایشگاه ، به دنبال روشی سریع تر و کاراتر جهت انجام این کار بودیم كه در نهایت با توجه به وجود ربات ضخامت سنج BEETLE در شرکت و عدم کارایی آن، بر آن شدیم ضمن بررسي هاي دقيق امكان احيا دستگاه مذكور، با خرد جمعي، كار تيمي و بهره مندي حداكثري از توان داخلي سرمايه هاي انساني نسبت به تعمیر و باز سازی ربات ضخامت سنج دیواره مخازن
 BEETLE-3 اقدام نموديم.
◀️شايان ذكر است پيش از اين نيز از شركت ها براي بازسازي و احياي ربات دعوت به  عمل آمده كه نتيجه اي حاصل نشده بود.

◀️این ربات برای سنجش ضخامت دیواره مخازن کربن استیل و مخازن کروی از جنس فولادهاي داراي خاصيت مغناطيس شوندگی و از روی سطح خارجی مخازن طراحی شده است. در حالت استاندارد این ربات می تواند ضخامت سنجی را برای مخازن با قطر حداقل یك متر انجام دهد. حداکثر ضخامت قابل سنجش توسط این دستگاه 50 میلی متر است. بازه دمایی مناسب برای عملکرد دستگاه از 10- درجه تا 40+ سانتیگراد است.
دليري افزود: باید توجه داشت که در صورت وجود لایه رنگ روی بدنه مخازن، ضخامت لایه رنگ نیز در مقدار سنجش شده مورد محاسبه قرار مي گیرد. این دستگاه این قابلیت را دارد که در صورت وجود لایه رنگ با ضخامت ثابت در همه اطراف مخزن، با انجام تنظیمات، ضخامت لایه رنگ را از مقادیر ضخامت های فلز بدنه مخزن، کم کند.

◀️دليري پيرامون مزایای استفاده از ربات ضخامت سنج بيان داشت: سرعت زیاد در انجام ضخامت سنجی مخازن و اسکن سریع محدوده وسیعی از سطح مخزن با دقت بالا، انجام ضخامت سنجی مخازن بدون نیاز به از سرویس خارج کردن آن ها و در نتیجه کاهش زمان از سرویس خارج شدن مخازن، قابلیت انجام مانتیورینگ دقیق و بازرسی ها در فواصل زمانی مشخص و از پیش برنامه ریزی شده و ایجاد سابقه ضخامت سنجی هر مخزن و بایگانی کردن روند تغييرات و نتایج ضخامت سنجی هر مخزن را مي توان از مهم ترين مزاياي استفاده از ربات ضخامت سنج برشمرد. همچنين قابلیت ضخامت سنجی و اسکن پیوسته سطح مخازن به جای ضخامت سنجی در چند نقطه خاص و تصادفی و پیشگیری از وقوع حوادث ناگوار و جلوگیری از وارد آمدن خسارات به پالایشگاه را مي توان از ديگر مزاياي اجراي اين طرح توصيف كرد.

◀️رئيس اداره بازرسي فني شركت پالايش نفت تهران در خاتمه در خصوص نتايج و دستاورد هاي احاصل از اجراي اين طرح گفت: پس از تعمیر ربات BEETLE-3  و قابل استفاده شدن آن، از مرداد ماه سال 1400 تاکنون انجام کار ضخامت سنجی 70 مخزن  با موفقیت انجام شده و نتایج بدست آمده مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفته اند و در مقایسه با روش سنتی ضخامت سنجی، این روش جدید و بهره گیری از این دستگاه، نتایج دقیق تری در پی داشته است. علاوه بر آن سرعت کار در مقایسه با روش های قبلی ضخامت سنجی مخازن به مراتب افزایش يافته است. برای مثال در روش های سنتي برای انجام ضخامت سنجی نیاز به داربست بندی در اطراف مخازن وجود داردکه این کار بسیار زمان بر و پر هزینه بوده و نیروی انسانی زیادی را برای انجام این کار درگیر مي نمايد.

◀️علاوه بر این به علت انجام کار داربست بندی و کار در ارتفاع همواره ریسک و احتمال خطر و رخداد حوادث برای افراد وجود داشت که با استفاده از روش جدید ضخامت سنجی و استفاده از ربات BEETLE-3 نیاز به انجام داربست بندی ها و در نتیجه خطرات احتمالی آن نیز از بین رفته است.
کارداربست بندی در اطراف هر مخزن جهت انجام بازرسی و ضخامت سنجی آن مخزن به طور متوسط 25 روز کاری طول می کشد و تقریبا 20 نفر از همکاران داربست بند در این کار درگیر می شوند. پس از اتمام کار نیز باید داربست ها جمع آوری شوند که این اقدام نیز چندین روز به طول می انجامد. علاوه بر این به تعدادی وسیله نقلیه جهت حمل و نقل و جابه جایی ادوات داربست بندی نیاز است. هزینه متوسط برای داربست بندی اطراف هر مخزن به طور ميانگين و متوسط حدود 70 میلیون تومان برآورد شده است. در صورتی که انجام کار ضخامت سنجی هر مخزن توسط دستگاه BEETLE-3 حدود سه ساعت زمان می برد و برای انجام این کار به دو نفر و صرفا یک وسیله نقلیه جهت حمل و نقل تجهیزات جانبي ربات نیاز است.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.